Wizyt:
Dzisiaj: 10Wszystkich: 47823

Co oznacza dla człowieka motywacja

Blog » Co oznacza dla człowieka motywacja

Naukowcy od wielu dziesięcioleci zastanawiają się, co to motywacja. W najnowszych opracowaniach dla kadry menedżerskiej da się przeczytać całą grupę określeń i wyjaśnień motywacji i jej przyczyn. Kiedy organizuję szkolenia menedżerskie, uczestnicy ciągle powtarzają, iż wewnętrzna chęć do działania bywa najważniejsza w dotychczasowej pracy. 

Samomotywacja to inaczej czynniki związane z treścią wykonywanej pracy oraz właściwościami osobowymi, jakie określają, dlaczego homo sapiens jako grupa podejmują się urzeczywistnienia wyznaczonych przez kogoś z zewnątrz celów. Wywoływanie chęci do działania polega na wpływaniu na postawy np. pracownika w firmie za pośrednictwem dokładnie przemyślanych czynników. Są to pobudki uruchamiające postawy aktywności życiowej. Informacje do opracowania tego tekstu skopiowałem z tego portalu:

   Treningi Zamknięte   

 

Poniżej zobrazuję już od dawna popularną metodę motywowania ludzi do działania – grupę potrzeb Maslowa. Potrzeby w tej metodzie to:

1.Realizacja potrzeb wyższych: kompetencji, rozwój duchowości, talenty, hobby.

2.Uznanie: poszanowanie przez innych, oznaki społecznego statusu, poczucie własnej wartości.

3.Potrzeby psychospołeczne: związki społeczne, należenie do jakiejś społeczności, przyjaźń, współdziałanie z innymi.

4.Zapewnienie przetrwania: stabilność zatrudnienia, zrównoważone relacje społeczne, uporządkowanie spraw życiowych.  

5.Oddolność: jedzenie, konieczność przyjmowania płynów, relaks, odpowiednio długi sen, aktywność seksualna. 

Prawa, które opisano i dotyczą piramidy pobudek doktora K. Maslow to:

1.Motywy zaspokojone nie wpływają na człowieka pozytywnie w kierunku podjęcia działań.2

2.W momencie zaspokojenia motywów umiejscowionych nisko w konstrukcji, człowiek odczuwa motywy będące wyżej w hierarchii.

Gdy prowadzę kursy dla menedżerów, często pamiętam o piramidzie potrzeb doktora K. Maslow. Ludzie, którzy uczestniczą w szkoleniu także mają potrzeby. Dzięki nim uczęszczają na sesje szkoleniowe i zamierzają się uczyć.

W następnym poście na moim blogu opiszę sprawdzone metody badania potrzeb rozwojowych. 

Tyle naszych myśli.

Opracowanie:Marcin Niestrój

Autor tego komentarza jest absolwentem kierunku matematyki Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie i studiów podyplomowych z zakresu  terapii rodzinnej. Posiada licencję Coacha Terapii Ustawień TLI. Mieszka w Poznaniu.  Od sześciu lat wykłada i kreuje badania dotykające tematyki motywowania w sektorze „telekomunikacja”. 

 

HASŁA:

Audyty satysfakcji 

Systemy ocen menedżerów

Strategia kadrowa w zdywersyfikowanej organizacji

Profesjonalne zarządzanie kadrami

Nowoczesne modele kompetencyjne

Kształtowanie przywództwa

Selekcja kandydatów do pracy